You are currently visiting the website in English. Information of the Dutch variant is now shown.
NBN ISO 24650:2025

Wegvoertuigen — Sensoren voor geautomatiseerd rijden onder ongunstige weersomstandigheden — Beoordeling van de efficiëntie van het reinigingssysteem (ISO 24650:2024)

ACTIVE

About this standard

Languages
English
Type
NBN
Standards committee
ISO/TC 22/SC 35
Status
ACTIVE
Publication date
09 January 2025
ICS Code
43.040.15 (Informatica voor wegvoertuigen. computersystemen aan boord)
43.040.10 (Elektrotechnische en elektronische uitrusting)
Withdrawn Date
Price
€ 124,00

About this training

Summary

< p class=" MsoBodyText" > < span lang=" NL" > Dit document stelt een standaardtestprocedure voor om de efficiëntie van reinigingssystemen voor sensoren te beoordelen. Het behandelt de volgende voorwaarden:< / span>


< p class=" ListContinue1" style=" mso-list: l0 level1 lfo1 " > < !-- [if !supportLists]--> < span lang=" EN-GB" style=" mso-fareast-font-family: Cambria mso-bidi-font-family: Cambria " > < span style=" mso-list: Ignore " > —< span style=" font: 7.0pt ' Times New Roman' " >      < / span> < / span> < / span> < !--[endif]--> < span lang=" EN-GB" > stof/ modder< / span>


< p class=" ListContinue1" style=" mso-list: l0 level1 lfo1 " > < !-- [if !supportLists]--> < span lang=" EN-GB" style=" mso-fareast-font-family: Cambria mso-bidi-font-family: Cambria " > < span style=" mso-list: Negeren " > —< span style=" font: 7.0pt ' Times New Roman' " >      < / span> < / span> < / span> < !--[endif]--> < span lang=" EN-GB" > vorst/ sneeuw< / span>


< p class=" ListContinue1" style=" mso-list: l0 level1 lfo1 " > < !-- [if !supportLists]--> < span lang=" EN-GB" style=" mso-fareast-font-family: Cambria mso-bidi-font-family: Cambria " > < span style=" mso-list: Negeren " > —< span style=" font: 7.0pt ' Times New Roman' " >      < / span> < / span> < / span> < !--[endif]--> < span lang=" EN-GB" > mist/ regen< / span>


< p class=" MsoBodyText" > < span lang=" EN-GB" > Dit document stelt geen voorkeursreinigingssysteem voor. Dit document is bedoeld om technologisch neutraal en prestatiegericht te zijn. De focus ligt op het reinigingssysteem, niet op sensordetectie. De in dit document gespecificeerde beoordelingsmethode is daarom volledig onafhankelijk van sensortechnologie en van de gegevens die door de sensor worden gegenereerd tijdens gebruik.< / span>


< p class=" MsoBodyText" > < span lang=" EN-GB" > Dit document is volledig gericht op de reinheid van het voorste oppervlak van de sensor.< / span>


< p class=" MsoBodyText" > < span lang=" EN-GB" > Dit document gaat niet in op continue verontreiniging, zoals continue regen. Dit komt omdat in deze omstandigheden de efficiëntie van het reinigingssysteem alleen kan worden beoordeeld vanuit de sensor.< / span>


< p class=" MsoBodyText" > < span lang=" EN-GB" > Voor niet-continue verontreiniging omvat dit document intermitterende reiniging, wat wordt beschouwd als een opeenvolging van reinigingscycli die periodiek worden gestart, zoals gedefinieerd in 3.2.< / span>


< p class=" MsoBodyText" > < span lang=" EN-GB" > De test omvat geen specifieke dag-/ nachtomstandigheden. Dit komt omdat deze omstandigheden geen invloed hebben op de resultaten en de gemiddelde reiniging vergelijkbaar blijft. Efficiëntere reiniging kan echter ' s nachts worden uitgevoerd.< / span>


< p class=" MsoBodyText" > < span lang=" EN-GB" > Dit document behandelt geen verontreiniging met insecten vanwege de uitdagingen om een homogene toepassing te garanderen. < / span>


< p class=" MsoBodyText" > < span lang=" EN-GB" > Dit document biedt geen indicatoren voor sensorprestaties. Dit document is beperkt tot de evaluatie van het verwijderen van verontreiniging van oppervlakken. < / span>


< p class=" MsoBodyText" > < span lang=" EN-GB" > Dit document bevat geen evaluatie van preventieve maatregelen die zijn genomen in het installatieontwerp. Het aerodynamische ontwerp heeft invloed op hoe modder die van een bewegend voertuig wordt gespoten of regendruppels de frontale beschermingslaag van de sensor kunnen bereiken en zich daarop kunnen ophopen. Het ontwerp van tegenmaatregelen valt buiten het bereik van dit document.< / span>