You are currently visiting the website in English. Information of the Dutch variant is now shown.
NBN EN IEC 61800-9-2:2025

Elektrische aandrijfsystemen met regelbare snelheid (PDS) - Deel 9-2: Ecodesign voor motorsystemen - Bepaling en classificatie van energie-efficiëntie

ACTIVE

About this standard

Languages
English and French
Type
NBN Electro
Status
ACTIVE
Publication date
23 March 2025
Amended By
FprEN IEC 61800-9-2:2023/prA1
ICS Code
29.130.01 (Schakel- en verdeelinrichtingen, algemeen)
29.200 (Gelijkrichters. Omzetters. Gestabiliseerde voedingen)
29.160.30 (Elektrische motoren)
Withdrawn Date
Price
€ 362,00

About this training

Summary

IEC 61800-9-2:2023 specificeert energie-efficiëntie-indicatoren van vermogenselektronica (complete aandrijfmodules (CDM), input- of output-sub-aandrijfmodules (SDM), power drive systems (PDS) en motorstarters, allemaal gebruikt voor motoraangedreven apparatuur.

Dit document is een publicatie over groepsenergie-efficiëntie volgens IEC Guide 119 en specificeert de methodologie voor het bepalen van verliezen van de complete aandrijfmodule (CDM), de sub-aandrijfmodule (SDM), het power drive system (PDS) en het motorsysteem.

Het definieert IE- en IES-klassen, hun grenswaarden en biedt testprocedures voor de classificatie van de totale verliezen van het motorsysteem.

Bovendien stelt dit document een methodologie voor voor de implementatie van de beste energie-efficiëntieoplossing van aandrijfsystemen. Dit is afhankelijk van de architectuur van het motoraangedreven systeem, van het snelheids-/ koppelprofiel en van de werkpunten in de loop van de tijd van de aangedreven lastapparatuur. Het biedt een link voor de evaluatie en classificatie van energie-efficiëntie van het uitgebreide product.

Deze editie bevat de volgende belangrijke technische wijzigingen ten opzichte van de vorige editie:

a) Extra IES-klassen gedefinieerd voor IES5

b) Verwijderde referentiegegevens over motorverlies en verwijzen nu naar IEC 60034-30-2

c) Uitgebreide en aangepaste factoren in Clausule 6 voor CDM' s

d) Bijlage C is nu het wiskundige model voor CDM-verliezen

e) Verplaatst het wiskundige model voor de CDM naar Bijlage C

f) Sub Drive Input Module en Sub Drive Output Modules toegevoegd aan Bijlage B

g) Bijlage D is nu de Converter Topology (oude Bijlage C)

h) Bijlage E is nu de Interpolation of Motor Losses (oude Bijlage D)

i) Bijlage E uitgebreid met verschillende motoraansluitingen en bijgewerkte interpolatiemethode

j) Nieuwe Bijlage E voor het bepalen van interpolatiecoëfficiënten

k) Bijlage F is de oude Bijlage E

l) Nieuwe Bijlage J Toelichting op de correctiefactoren voor de referentieverliezen in Tabel 8.